Megnyitottuk üzletünket is!
A hajók fa járó- és ülőfelületei csak rendszeres tisztítás és ápolás mellett őrzik meg színüket és elegáns megjelenésüket. Rendszeres, és szakszerű karbantartás mellett nincs szükség komolyabb beavatkozásra. Ha viszont évek, évtizedek telnek el ápolás nélkül, akkor csak durvább beavatkozással, csiszolással, gyalulással, a mintázat újra marásával, rosszabb esetben pedig csak részleges- vagy teljes cserével állítható helyre a teak fedélzet eredeti állapota.
A teakfa fedélzetek rendkívül népszerűek a hajózás világában, hiszen nemcsak elegáns megjelenést biztosítanak, hanem tartósak és csúszásmentesek is, még nedves állapotban is. Azonban ahhoz, hogy megőrizzék szépségüket és élettartamukat, rendszeres karbantartást igényelnek. Szeretnénk itt leírni, hogy mi hogyan tartjuk karban a teak fedélzetet.
A teakfa természetesen olajos szerkezete miatt ellenáll az időjárási viszontagságoknak, a sósvíznek és a gombásodásnak. Azonban a nap UV-sugárzása idővel elszíneződést okozhat, szürkévé teheti a fát, míg a szennyeződések és a só felhalmozódása koptathatja annak felszínét. Ezért fontos a rendszeres tisztítás és ápolás.
Hogyan tisztítjuk?
Friss víz és kefe használata: Friss vízzel öblítjük, és egy puha sörtéjű kefével lemosuk a fedélzetet, hogy eltávolítsuk a szennyeződéseket.
Magasnyomású mosót nem használunk! Bár gyors megoldásnak tűnhet, a magasnyomású mosó károsíthatja a fa szálait, így annak felülete érdesebb és kevésbé tartós lehet.
Milyen tisztítószert használunk?
Speciális teak tisztítószerek: Ezek segítenek eltávolítani a makacs szennyeződéseket és a szürkés elszíneződéseket anélkül, hogy károsítanák a fa természetes olajait.
Nem használunk durva vegyszereket! A háztartási tisztítószerek, mint például a klóros fehérítők, kiszáríthatják a fát, ezért csak speciálisan teakfához készült szereket használjunk.
Ez elsősorban a megrendelőinktől függ, valakinek egyik módon, valakinek a másik módon tetszik.
Olajozás előnyei és hátrányai:
Előnyök: Az olajozás visszaadja a teakfa mély, aranybarna színét, és védelmet nyújt az UV-sugárzás ellen.
Hátrányok: Az olaj bevonzza a port és a szennyeződéseket, gyakrabban kell tisztítani. Emellett idővel sötétebbé válhat a fa felülete.
Alternatívák az olajozásra:
Teak színmegőrzők: Ezek a termékek megtartják a teak természetes színét anélkül, hogy olajos réteget hagynának maguk után.
Szabadon szürkülés: Sokan a természetes szürkülést részesítik előnyben, ami nemcsak karbantartásmentes, de stílusos, időtálló megjelenést is kölcsönöz a hajónak.
Mélytisztítás és felületkezelés:
Évente egyszer érdemes alapos mélytisztítást végezni speciális teak tisztítószerrel és világosítóval.
Az esetleges foltok és elszíneződések eltávolítására finom csiszolópapírral óvatosan át lehet csiszolni a felületet, ügyelve arra, hogy a fa rostirányát kövessük.
Tömítőanyagok ellenőrzése:
Mindig ellenőrizzük a fedélzeten lévő fugákat és tömítéseket, mivel a napsugárzás és a hőmérséklet-változások károsíthatják azokat.
Kerüljük a fémtárgyak hosszú ideig tartó érintkezését a teak felületével, mivel azok elszíneződést okozhatnak.
Védjük a fedélzetet a közvetlen napfénytől, amikor a hajót nem használjuk, például ponyvával vagy fedélzetvédő takaróval.
Ne használjunk szilikonos tisztítószereket, mivel ezek csúszóssá tehetik a fedélzetet, ami balesetveszélyt jelenthet.
A teak fedélzet ápolása nem bonyolult, de következetes gondoskodást igényel. A rendszeres tisztítás, az olajozás megfelelő mérlegelése, valamint az éves karbantartás segít megőrizni a fa természetes szépségét és funkcionalitását. Az ápolt teak fedélzet nemcsak esztétikai élményt nyújt, hanem növeli a hajó értékét és élettartamát is.
Ha rendszeresen karbantartjuk a teak fedélzetet, kevésbé drasztikus beavatkozással is folyamatosan szép eredményt lehet elérni. A rendszeres karbantartás egy balatoni hajó esetében évente minimum egy-, de inkább két kezelést jelent.
Folyamatosan karbantartott felületek időszakos tisztítása és ápolása egy 30-40 lábas hajó cockpitját borító teak burkolat esetében kb. 4-6 munkaórát vesz igénybe.
60.000 - 90.000 Ft
Az idő múlásával a különböző szerkezetű farostok eltérő mértékben károsodnak az UV sugarak hatására. A teak felület egyenetlenné válik, a gumitömítések viszont megtartják eredeti magasságukat. Mindez az elkoszolódott- és az UV sugarak hatására beszürkült felülettel karöltve az elhanyagoltság benyomását kelti, a hajó pedig elveszíti elegáns megjelenését. Ugyanez a helyzet, ha szakszerűtlen kezelést kapott a felület, például lazúrral kenték korábban.
Ilyenkor óvatos csiszolással lehet a felületet újra egységessé varázsolni. Csiszolás után a felületet megtisztítjuk és olajjal kezeljük.
A feladat nem tűnik bonyolultnak, sokam meg is próbálják házilag megoldani a feladatot. Ilyenkor sok esetben géljavítás következik. Láttuk már profi asztalos munkáját is, aki gyönyörű felületet hozott létre, de a hajókhoz nem értett: jégpályává polírozta a fát életveszélyessé téve ezzel a hajón való közlekedést.
A következő jelek utalnak arra, hogy eljött az ideje a felújításnak:
Erősen elszíneződött, foltos vagy szürkült felület.
Durva, szálkás tapintású fa.
Repedezett vagy hiányos fugák.
Víz beszivárgása a fugákon keresztül.
Ha ezeket a problémákat tapasztalod, itt az ideje a felújításnak, amely során a felületet csiszolni, valamint szükség estén újratömíteni is kell.
Előkészítés:
Tisztítás: Alapossan lemossuk a fedélzetet
Szárítás: Hagyjuk teljesen megszáradni a fedélzetet, mielőtt bármilyen további munkát végeznénk.
A csiszolás célja a teak felszínének simává - de nem túl simává - tétele, a szennyeződések, foltok és az elhasználódott réteg eltávolítása.
Hogyan csiszolunk?
Durvább szemcséjű papírral (40-60-as), hogy eltávolítsuk a mélyebb elszíneződéseket és egyenetlenségeket.
Maximum 80-as csiszolópapírral végezzük a csiszolást, mivel ennél finomabb csiszolópapírnál a fedélzet csúszóssá válik.
A csiszolást rezgőcsiszolóval végezzük
Vigyázunk a fugákra: Kerüljük a túl mély csiszolást a fugák közelében, hogy ne vékonyítsuk el a deszkák közötti tömítőanyagot.
Csiszolás után:
Alaposan felporszívózzuk a csiszolásból származó port.
Áttöröljük, lemossuk a felületet, hogy eltávolítsuk a finom port és előkészítsük a következő lépéshez.
Amennyiben a fugák repedezettek vagy hiányosak, ki kell cserélni őket.
A fugák eltávolítása:
Fugakiszedő eszközt vagy éles vésőt használunk a régi tömítőanyag óvatos eltávolításához.
Ügyelünk arra, hogy ne sértsük meg a deszkák széleit. A cél csak a tömítőanyag eltávolítása, nem a fa mélyebb rétegeinek sérülése.
Tisztítás és előkészítés:
Megtisztítju a fugák helyét maradék ragasztótól és portól.
Maszkolószalaggal letakarjuk a környező részeket, hogy megvédjük azokat.
Tömítőanyag kiválasztása:
Poliuretán alapú tömítőanyagot használunk, amely kifejezetten teak fedélzethez készült, rugalmas és vízálló.
Tömítés lépései:
Alapozás: A fugák falait alapozóval kezeljük, hogy javítsuk a tömítőanyag tapadását.
Tömítés: Tömítőpisztoly segítségével egyenletesen kitültjük a fugákat. Ügyelünk rá, hogy ne maradjon légbuborék.
Simítás: Spatulával simítjuk el a tömítőanyagot, hogy szép, egyenletes felületet kapjunk.
Száradás: Hagyjuk teljesen megszáradni a tömítőanyagot a gyártó utasításainak megfelelően (általában 24-48 óra).
Újabb csiszolás: a száradás után a meradék tömítőanyagot lecsiszoljuk a fa felületéről
Olajozás vagy színmegőrzés:
Az olajozás kiemeli a teak mélybarna színét és véd az UV-sugárzástól.
Alternatívaként színmegőrző szert is használhatsz, amely nem olajos bevonatot képez, de védi a fát a szürküléstől.
Hagyjuk felszívódni a szert, majd letöröljük a felesleget, hogy ne maradjon ragacsos a felület.
Az új fugákat legalább egy hétig hagyd teljesen kikeményedni, mielőtt víz éri őket.
Kerüld a kemény kefék és durva vegyszerek használatát, hogy ne sértsd meg a frissen felújított felületet.
Rendszeresen tisztítsd és ápold a fedélzetet, hogy hosszú távon megőrizd az új állapotot.
A teak fedélzet felújítása gondos előkészületet, türelmet és megfelelő eszközöket igényel. A csiszolás és újratömítés lépéseit szakszerűen követve azonban a hajód fedélzete újra ragyogóan szép és tartós lesz. Ezzel nemcsak esztétikailag nyer a hajód, hanem a fa élettartama is jelentősen meghosszabbodik
A felület aktuális állapota nagyban befolyásolja az elvégzendő munka időigényét, ezért árajánlatot csak szemrevételezés után tudunk készíteni.
Egy 30-40 lábas hajó cockpitját borító teak burkolat felújítása kb 8-10 órát vesz igénybe.
120.000 - 150.000 Ft
Akár savazással, akár csiszolással távolítjuk el az elhalt rostokat, a fa idővel elfogy, a fekete csíkozás eltűnik. Ilyenkor nincs más megoldás, a borítást cserélni kell. Ugyanez a helyzet, ha a borítás szendvics szerkezetből épül fel, például a Bavaria típusok esetében. Ilyenkor nem csak a felső, vékony dekor réteg fogyhat el, hanem az alsó hordozó réteg is elkorhadhat. A teakfa rendkívül időtálló és elegáns megjelenést kölcsönöz a hajónak, ezért érdemes a cserét szakszerűen elvégezni, hogy hosszú távon élvezhesd a gyönyörű és funkcionális fedélzetet.
A következő jelek utalnak arra, hogy a fedélzet cserére szorul:
Repedezett vagy törött deszkák, amelyek már nem javíthatók.
Elkorhadt fa, amely rugalmasságát és szerkezeti szilárdságát elvesztette.
Vízszivárgás a deszkák között, ami a hajótest károsodásához vezethet.
Teljesen elöregedett vagy hiányos fugák.
Amennyiben ezek a problémák fennállnak, a teljes cserét javasolt elvégezni.
Előkészítés:
Tervezés és mérés: Lemérjük a cserélendő fedélzet teljes felületét, és megtervezzük pontos deszkafelosztást.
Anyagbeszerzés: Prémium minőségű teakfát használunk, amely megfelelően szárított és előkészített hajófedélzetekhez.
Időjárás figyelembevétele: A munkát száraz időben végezzük, hogy elkerüljük a nedvesség bejutását a hajótestbe.
Eltávolítás lépései:
Feszítővassal vagy vésővel óvatosan felemljük fel a régi deszkákat. A szélektől kezdjük, és haladunk fokozatosan a középpont felé.
Figyelünk arra, hogy ne sértsük meg a hajótestet a deszkák eltávolítása során.
Lekaparjuk le a régi ragasztó- és fugamaradványokat, hogy sima és tiszta felületet kapjunk az új deszkák ragasztásához.
Felület előkészítése:
Csiszolás: Alaposan lecsiszoljuk a hajótest felületét, hogy sima, egyenletes alapot biztosítsunk az új fedélzethez.
Porszívózás és tisztítás: Eltávolítjuk a csiszolásból származó port és szennyeződéseket.
Méretezés és vágás:
Pontosan lemérjük a deszkák méretét, és előkészítetten visszük már a hajódhoz.
Ügyelünk a megfelelő illesztésekre, hogy ne legyenek nagy hézagok a deszkák között.
Ragasztás és rögzítés:
Poliuretán vagy epoxi ragasztót használunk a deszkák rögzítéséhez.
Egyenként rögzítjük a deszkákat, ügyelve arra, hogy szorosan illeszkedjenek egymáshoz.
Súlyokat vagy szorítókat hasznlunk, hogy biztosítsuk a szoros rögzítést a ragasztó száradása alatt.
Csiszolás és igazítás:
Miután a ragasztó megszáradt, finoman lecsiszoljuk a deszkák felszínét, hogy egyenletes legyen a felület.
Megcsiszoljuk a széleket és illesztéseket, hogy sima, kényelmes járófelületet kapj.
Az előzőekben leírtaknak megfelelően elkészítjük a fugázást, valamint a további munkálatokat.
A teak fedélzet cseréje összetett, de megéri a befektetett időt és pénzt. Az új fedélzet nemcsak esztétikailag emeli hajód megjelenését, hanem tartósságot és funkcionalitást is biztosít. A megfelelő tervezéssel, eszközökkel és gondos kivitelezéssel hosszú távon élvezheted a megújult fedélzetet.
A felület szerkezete és aktuális állapota nagyban befolyásolja az elvégzendő munka időigényét, ezért árajánlatot csak szemrevételezés után tudunk készíteni.
Vállaljuk tetszőleges teak bútorok és egyéb teak felületek felújítását, cseréjét, újra gyártást és egyedi elképzelések megvalósítását is a gyári cserealkatrészekhez képest versenyképes áron.
Minden esetben egyedi árajánlatot készítünk.
A teakfa rendkívül ellenálló az időjárási viszontagságokkal szemben, természetes olajtartalma révén vízálló, és kevésbé hajlamos a korhadásra. Csúszásmentes felülete pedig biztonságosabbá teszi a fedélzetet nedves környezetben is.
Általánosan ajánlott évente 1-2 alkalommal alapos tisztítást és szükség esetén olajozást végezni. Azonban az igénybevétel és a környezeti hatások függvényében gyakrabban is szükség lehet kisebb karbantartásokra.
Használj enyhe szappanos vizet, lágy kefét, és kerüld a nagy nyomású mosókat vagy erős vegyszereket. A teak tisztító termékek speciálisan erre a célra készülnek, és kíméletesen távolítják el a szennyeződéseket.
Nem kötelező, de ha szeretnéd megőrizni a teak eredeti aranybarna színét, akkor érdemes évente egyszer olajozni. Ha nem olajozod, a fa ezüstszürkévé válik, ami természetes folyamat és nem befolyásolja az anyag szerkezeti integritását.
Ez a természetes oxidációs folyamat eredménye, amely a nap UV-sugárzásának és a sós víznek köszönhető. Bár esztétikai változást jelent, a szürkülés önmagában nem károsítja a fát.
Leggyakrabban poliuretán alapú tömítőanyagokat használnak, mivel ezek rugalmasak, vízállóak, és jól bírják a hőmérséklet-ingadozásokat.
A kisebb foltokat egy finom csiszolópapírral vagy speciális teak tisztítóval lehet eltávolítani. Olaj- vagy zsírfoltok esetén a tisztítás után érdemes enyhe csiszolást is alkalmazni.
Nem ajánlott. A magas nyomás megsértheti a fa rostjait, meglazíthatja a fugákat, és csökkentheti a fedélzet élettartamát. Inkább kézi tisztítást alkalmazz.
Megfelelő karbantartással a teak fedélzet 20-30 évig is kitart. Ez nagyban függ a karbantartási gyakoriságtól, az időjárási viszonyoktól és az igénybevételtől.
Ha a fugák megrepedeztek, a deszkák elkezdenek felválni, vagy a fa túlzottan elvékonyodott a csiszolások miatt, akkor célszerű teljes felújítást végezni. Ez magában foglalhatja a tömítések cseréjét, csiszolást, sőt, szükség esetén egyes deszkák cseréjét is.
Az UV-szűrőt tartalmazó teak ápolószerek és a rendszeres olajozás segíthetnek. Emellett, amikor a hajó nincs használatban, védőburkolat használata is hasznos lehet.
Ez nagyban függ a fedélzet méretétől és az elvégzendő munkák típusától. Egy alap tisztítás és olajozás viszonylag olcsó, míg egy teljes fugázás vagy deszkacsere jelentősen megnövelheti a költségeket.
Igen, léteznek szintetikus teak alternatívák, amelyek karbantartása egyszerűbb és ellenállóbbak bizonyos környezeti hatásokkal szemben. Azonban sok vitorlázó a természetes teak esztétikai és hagyományos értéke miatt ragaszkodik az eredeti anyaghoz.
Biztosíts megfelelő szellőzést, tartsd szárazon a fedélzetet hosszabb kikötői időszakokban, és rendszeresen tisztítsd meg, hogy megelőzd a nedvesség felhalmozódását.
Áraink forintban értendőek és nem tartalmazzák az ÁFA-t.