A hajóablakok az idő múlásával bemattulnak, pókhálósodnak, elhasznált, lelakott érzést keltenek az emberben - és még ez a kisebb probléma, a csere ilyenkor nem létkérdés. Számtalan okból törhetnek is a plexi lapok, ami már beázáshoz vezet. A kézenfekvő, hirtelen behatások okozta törés mellett van egy alattomos tényező is, ez pedig a plexi és a hajótest hőtágulása közötti durva különbség, így szükség lehet a hajóablak cseréjére, amelyre cégünk több megoldást is kínál.
A régebbi hajókon az ablakokat hagyományos módon, csavarokkal rögzítették, amik semmilyen mozgásteret nem adnak, a hőtágulás miatti méretváltozások nem tudnak elnyelődni, eloszlani, így idővel a furatok környékéről repedések indulnak meg.
Ha az ablak egy az egyben cserélhető, akkor az eredeti plexi lap szolgál marósablonként is. Ha változik a forma, akkor új marósablont készítünk hozzá. A folyamat során először lécvázzal, vagy egyszerűbb forma esetén fóliával levesszük a hajótestről az új ablak körvonalát. Ez alapján készül a marósablon. A formára mart ablak élét lekerekítjük, majd a belső oldalát színezzük, hogy ne látszódjon át a ragasztás. Az ablakok felhelyezése előtt eltüntetjük a hajótestről a korábbi furatokat.
A ragasztás teherhordó részét és hézagolását speciális, kétoldalas ragasztó adja, a tömítést pedig Sika termékek, a gyártó által előírt rétegrend szerint.
A plexi lapokat rögzítheti speciális gumiprofil, vagy lehetnek ragasztva is. A gumiprofilok akár évtizedeket is kibírnak, a legtöbb esetben egy alapos tisztítás után ismét felhasználhatóak, de az elrongyolódott darabokat cserélni kell. A Moonlight termékek szerviz anyagait raktáron tartjuk.
Ragasztott hajóablakok esetében a plexit ki kell vágni a keretből, amit ezután meg kell tisztítani. Az új plexi beragasztása és egyben tömítése Sika termékekkel történik, a gyártó által előírt rétegrend szerint.
Az alukeretes hajóablakok cseréjénél az eredeti plexi lap szolgál marósablonként.
A képeken látható C.N.S.O. esetében is hagyományos módon, csavarokkal rögzítették az ablakot. Az egységes és modernebb megjelenés érdekében a hajó összes ablakát egy összefüggő, teli ablakra cseréltük, melyet három szekcióra bontottunk a hőtágulás hatásának csökkentése érdekében.
Első lépéskét lécvázat készítettünk, ezzel vettük le a hajótestről az új ablak körvonalát. Ez alapján készült második lépésben a marósablon. Az élek eldolgozása után a korábban ismertetett technológiával került helyére az ablak.
A képeken látható alukeretes Moonlight ablak egy Elan Impression 384-en volt.
Az eredeti ablak kivágása után a keretet kitisztítottuk, a plexi lapot pedig újra martuk.
Maszkolás és a felület előkészítése után a ragasztás két lépésben történt. A plexi keretbe történő beragasztása után a lap és a keret közötti hézagot kell kitölteni és elsimítani.
A csere mindössze pár órát vett igénybe.
Ez a Feeling 27 volt az eddigi legrázósabb ablakcserénk. Az ablakokat korábban egy nagyon durva kétoldalas ragasztóval tették vissza, ami viszont nem volt vízálló. Emellett a plexi lapok szanaszét voltak repedve, így csak darabokban jöttek le. Szeretjük a puzzle-t, de nem akkor, amikor a marósablonról van szó.
A következő probléma, amivel szembesültünk, az volt, hogy az ablakkeret környékén teljesen szét voltak válva a hajótestet alkotó üvegszövet rétegek. Hogy gyári hibás volt, és eleve nem volt mindenhol gyanta, vagy hogy a víz tette tönkre, azt nem tudjuk, minden esetre a kétoldalas ragasztó sok helyen vitte a gélt és a külső réteg paplant is. A duct tape maradványok eltávolítása csak hab volt a tortán.
Az érdemi munka a hajótest javításával és festésével kezdődött. Szerencsére a tulaj nagyon korrekt volt, látta és értette, hogy mekkora plusz feladatba futottunk bele. A javítás után az ablakok gyártása és ragasztása a szokott módon történt.
A hajóablakok idővel elhasználódhatnak, repedezhetnek vagy elveszíthetik vízállóságukat, ami szivárgáshoz és szerkezeti károsodáshoz vezethet. A cserével biztosítható a hajó biztonsága, a kilátás tisztasága és a komfortérzet fenntartása.
Ha repedések, karcolások vagy homályosodás jelentkezik.
Ha szivárgást tapasztal az ablak körül.
Ha az ablakkeret korrodált vagy sérült.
Ha az ablak nehezen nyitható vagy zárható.
Akril (Plexi): Könnyű és tartós, de karcolódásra hajlamos. Tipikus felhasználás: nagyobb hajók fix oldalablaka, tetőablakok.
Polikarbonát: Rendkívül erős és ütésálló, UV-álló változatban is kapható. Tipikus felhasználás: kisebb hajók fix oldalablaka.
1. Régi ablak eltávolítása: Óvatosan ki kell szedni a régi ablakot és eltávolítani a tömítéseket.
2. Felület előkészítése: Megtisztítani és előkészíteni a keretet az új ablak számára.
3. Új ablak beépítése: Behelyezni az új ablakot, és szilikon vagy más vízálló tömítőanyaggal rögzíteni.
4. Rögzítés és száradás: Az ablakot biztonságosan rögzíteni, majd hagyni, hogy a tömítés teljesen megszáradjon.
A költségek több tényezőtől függenek:
Az ablak mérete és anyaga.
Az ablak típusa (fix, nyitható, hőszigetelt).
A beépítés helye és a munka bonyolultsága.
Átlagosan egy hajóablak csere 50 000 – 300 000 Ft között mozoghat.
Szakember: Ajánlott, ha nem rendelkezik tapasztalattal, vagy speciális ablakról van szó.
DIY (csináld magad): Ha van megfelelő szerszám és tapasztalat, saját kezűleg is megoldható.
Rendszeres tisztítás puha kendővel és nem agresszív tisztítószerrel.
Az ablaktömítések épségének ellenőrzése évente legalább egyszer.
A nyitható ablakok zsanérjainak kenése a sima működés érdekében. (teflon spray)
Hajósboltokban és hajós kiegészítőket árusító üzletekben.
Online webáruházakban, ahol széles választék érhető el.
Természetesen nálunk, ahol egyedi méretű és formájú ablakokat is rendelhet, beépítéssel együtt is!
Ha további kérdése van a hajóablak cserével kapcsolatban, bátran tegye fel!